وزیر اقتصاد در آستانه مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های بورس و خصوصی‌سازی‌ ۶تکلیف جدید را برای این دو سازمان تعیین کرد.

بورس

علي طيب‌نيا از رئيس سازمان بورس خواسته با تشكيل يك كارگروه مشترك به ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بورس سرعت بدهد و سازمان خصوصي‌سازي‌ را هم مكلف كرده هرچه سريع‌تر تكليف سهام عدالت را روشن كند.

به‌گزارش همشهري، همزمان با نزديك شدن به پايان ماراتن هسته‌اي هفته گذشته ابتدا رئيس‌جمهور به وزيران حوزه اقتصاد نامه نوشت. ديروز هم وزير اقتصاد با ارسال نامه‌هايي به سازمان‌هاي تابعه تكاليفي را براي آنها مشخص كرد در اين نامه 6تكليف براي 2سازمان بورس و خصوصي‌سازي‌ مشخص شده است.

مهم‌ترين تكيه وزير اقتصاد در اين نامه جذب سرمايه‌گذاران خارجي است. ظاهرا اين استرات‍ژي با توجه به پايان مذاكرات هسته‌اي دنبال مي‌شود. اما به‌نظر مي‌رسد بورس تهران با مشكلات مهمي براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي روبه‌رو باشد. از يك سو نبود اطلاعات كافي درباره جزئيات شركت‌هاي ايراني و نحوه فعاليت بازار سرمايه ايران يك چالش جدي براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي تلقي مي‌شود و از سوي ديگر به‌زعم كارشناسان قوانين و مقررات مربوط به حضور سرمايه‌گذاران خارجي در عرصه فعاليت‌هاي اقتصادي از دريچه بازار سرمايه ايران در مقايسه با كشور‌هاي ديگر به‌هيچ‌وجه رقابتي نيست در كنار اين دو موضوع طرح مركز مالي ايران كه با ايجاد يك مركز ويژه اقتصادي بين‌المللي كه مي‌توانست به ورود سرمايه‌گذاران از كشور‌هاي ديگر كمك كند دست‌كم 7سال است كه مسكوت باقي مانده و وزارت اقتصاداقدام عملي در اين‌باره انجام نداده است.

در چنين شرايطي ديروز علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در نامه خود خطاب به رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از او خواست كه ترتيبي اتخاذ كند كه براساس آن حضور سرمايه‌گذاران خارجي از طريق بورس سرعت بگيرد. او در عين حال خواسته است نقش بازار سرمايه براي تأمين مالي شركت‌هاي ايراني هم‌تراز بانك‌ها شود. طيب‌نيا همچنين در نامه ديگري به سازمان خصوصي‌سازي‌ از اين سازمان خواسته است تعيين تكليف سهام عدالت را در اولويت كار خود قرار دهد.

  • جذب سرمايه‌گذاري خارجي از طريق بورس

وزير امور اقتصادي و دارايي در نامه‌اي به رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام كرد: سازمان بورس اوراق بهادار بايد توسعه بازار بورس را اولويت خود قرار دهد و بازار سرمايه بايد به نقطه‌اي برسد كه هم‌تراز نظام بانكي در تأمين مالي كشور مؤثر باشد. او در ادامه آموزش عمومي و ‌آشناسازي مديران كشور با ماهيت بازار سرمايه را الزامي دانسته و تأكيد كرده است: تشكيل كارگروه مشتركي با سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه و بورس كالا و انرژي، بايد از برنامه‌هاي آتي اين سازمان باشد.

طيب‌نيا اعلام كرد: سازمان بورس بايد در حوزه توسعه صنعت مديريت دارايي فعال‌تر و مؤثرتر باشد به‌گونه‌اي كه پيش روي كساني كه در بازار سرمايه حرفه‌اي نيستند، انتخاب‌هاي متعددي براي سرمايه‌گذاري از طريق نهادهاي حرفه‌اي مديريت ثروت و دارايي وجود داشته باشد.

  • سهام عدالت در اولويت قرار گيرد

علي طيب‌نيا همچنين در نامه‌اش به رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ نوشت: لازم است علاوه بر پيگيري فرايند تصويب لايحه سهام عدالت، از هم‌اكنون تمهيدات لازم براي اجرايي شدن آن به‌عنوان يكي از 8ابرپروژه كليدي وزارتخانه انجام شود. طيب‌نيا درخصوص دستيابي سازمان خصوصي‌سازي به «تمام» اهداف مدنظر در سياست‌هاي كلي اجراي اصل44، تأكيد كرد:

لازم است با همكاري معاونت امور اقتصادي، عملكرد خصوصي‌سازي آسيب‌شناسي شود و بر مبناي آن، بسته سياستي لازم براي جبران شكاف عملكردي و نيل به اهداف مندرج در سياست‌هاي كلي اجراي اصل44 را پيشنهاد كنيد، همچنين، ضرورت دارد با نزديك‌شدن خاتمه واگذاري‌ها، در همين چارچوب، برنامه لازم براي تحول نقش سازمان خصوصي‌سازي طراحي و ارائه شود.

کد خبر 300853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha